“Ya Allah, bantulah aku untuk berzikir kepada-Mu, bersyukur kepada-Mu, dan beribadah kepada-Mu dengan baik.” (Diucapkan di penghujung solat setelah tahiyat akhir sebelum salam – Hadis Riwayat al-Bukhari, al-Adabul Mufrad, 1/239, no. 690. Abu Daud, 4/318, no. 1301. An-Nasaa’i, 5/86, no. 1286. Dinilai sahih oleh al-Albani)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | U-VideOo |
__________________________________________________________________________________

Jumaat, Januari 04, 2008

Tahun Baru Pun boleh Jadi Tuhan

Tahun Baru Pun boleh Jadi Tuhan

http://an-nawawi.blogspot.com

Ketika suatu masa aku pernah bersama-sama meninjau-ninjau di pentas politik dan pentas tarekat "..." yang kononnya memperjuangkan agama... Tok-tok Guru yang mengajar agama menjadi tunjang perjuangan dan rujukan asas. Malahan ada ketikanya, seolah-olah dia seperti kitab wahyu bergerak! Sehinggakan apa sahaja kata tok guru, pasti disahihkan dan dilaksanakan. Seolah-olah tok guru itu adalah maksum (tidak mungkin melakukan kesalahan). Sampai ada ketikanya, tok guru dikritik hebat kerana beberapa kesilapan lantaran membawakan hadis palsu dan memaki pemerintah, maka dibelanya si tok guru bermati-matian... maklumlah... tok guru kan maksum...

Kalau pergi melihat ke pentas artis, waah! Grand giler artis-artis ini... rugi kalau aku tidak menjadi fan clun dia. Lalu dipujalah segala kehebatan si artis dari suaranya, penampilannya, gayanya, tubuhnya, sehinggalah kepada tarian geleknya. Serba-serbinya sungguh memukau, maka terpana lah setiap insan yang hatinya kekeringan dengan hiburan lantaran hilang pedoman. Maka, dituhankanlah si artis tadi. Sehingga apa yang tampak dari si artis itu, diikuti bagai seorang rasul dan nabi gamaknya. Semua bercita-cita mahu mencontohi artis yang tersebut...

Bila tiba tahun baru, aku terkejut. Ingatkan tok-tok guru dan geng-geng artis sahaja yang dijadikan tuhan dan rasul pujaan! Rupanya, “tahun baru” pun boleh ditukarkan menjadi tuhan! Mana tidaknya, bila tiba ambang mahu tahun baru sahaja, semua berjaga malam mahu menyembah kedatangan tahun baru! Maka, dipalulah segala gendang, gitar, piano, keybord, dan drum. Tahun baru terus dipuja dan diseru-seru! Berkumpul dan berjemaahlah manusia beramai-ramai ke medan kawasan masing-masing sama ada di stadium, di tengah lautan, di tepi pantai, sehinggalah di bilik-bilik hotel berduaan lelaki dan wanita, mahupun di depan kaca televisyen adanya... semuanya tidak lain... kerana mahu menyambut tuhan baru bergelar “Tahun Baru”...

Na’uzubillah...

Allah berfirman:

“Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepada-Ku.” (adz-Dzariyah 51: 56)

“Dan Sesungguhnya Kami telah mengutus Dalam kalangan tiap-tiap umat seorang Rasul (dengan memerintahkannya menyeru mereka): "Hendaklah kamu menyembah Allah dan jauhilah Taghut.” (an-Nahl 16: 36)

Menurut Sheikh Muhammad at-Tamimi, Thagut adalah setiap apa yang diagungkan selain Allah dengan disembah, ditaati, dipuja atau dipatuhi, sama ada yang diagungkan itu merupakan batu, manusia, ataupun syaitan. Menjauhi taghut bermaksud mengingkarinya dan membencinya dengan cara tidak menyembahnya dan memujanya dalam bentuk dan apa cara sekalipun. (Rujuk: Kitab Tauhid Permurnian Ibadah Kepada Allah, oleh Sheikh Muhammad at-Tamimi, terbitan Darul Haq, hal. 1)

“Dan hendaklah kamu beribadat/menyembah kepada Allah dan janganlah kamu sekutukan Dia dengan sesuatu apa pun (jangan melakukan syirik)...” (an-Nisa’ 4: 36)

Syirik di sini membawa maksud memperlakukan sesuatu (selain Allah), sama dengan Allah dalam hal yang merupakan hak khusus bagi-Nya. Iaitu dengan menyembah dan memuja selain kepada Allah.

Wallahu a’lam...

0 comments: