“Ya Allah, bantulah aku untuk berzikir kepada-Mu, bersyukur kepada-Mu, dan beribadah kepada-Mu dengan baik.” (Diucapkan di penghujung solat setelah tahiyat akhir sebelum salam – Hadis Riwayat al-Bukhari, al-Adabul Mufrad, 1/239, no. 690. Abu Daud, 4/318, no. 1301. An-Nasaa’i, 5/86, no. 1286. Dinilai sahih oleh al-Albani)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | U-VideOo |
__________________________________________________________________________________

Isnin, Disember 15, 2008

Cilok Ke Syurga???

Cilok Ke Syurga???

http://an-nawawi.blogspot.com

Kira-kira jam 11 malam lebih pada hari Sabtu yang lalu, aku dan seorang kawan melalui jalan Tun Razak yang penuh sesak. Aku memandu dan kawanku dibonceng di belakang.

Dengan kesesakan yang sebegitu, kami hanya mampu menaiki motorsikal dengan kadar laju yang perlahan. Dengan penuh berhati-hati, kami sambil bersembang melihat suasana yang penuh kesibukan.

Dalam kesesakan dan kesibukan tersebut, secara tiba-tiba sekumpulan penunggang motorsikal dengan bunyi motor yang betul-betul membingitkan melintasi kami. Mungkin ada dalam jumlah motor hampir tujuh buah. Mereka memandu dengan penuh berbahaya, laju, dan baik punya cilok. Mencelah ke kanan dan ke kiri di tengah-tengah kesibukan dan kesesakan dengan gaya tersendiri.

Aku katakan pada kawan aku di belakang,

“Fuuhh! Hebat betul diorang punya style ni. Dalam keadaan macam ni pun masih boleh bawak macam tu punya hebat. Laju pulak tu. Cilok sana sini, mencelah kanan kiri... konfiden (yakin) betul laa. Memang berani tahap tak ingat la diorang nih.”

Dengan selamba kawan aku di belakang menjawab,

“Tak pe wei, mat-mat rempit ni nama-nama diorang tu dah terpahat kat pintu Syurga. Kalau apa-apa jadi pun, diorang dah tak perlu risau dah...”

Aku pun tergelak dengan tiba-tiba bila mendengarkan jawaban spontan tersebut.

Kalau dulu para Sahabat-sahabat Nabi mengejar Syahid (mati) di medan perang (Jihad). Tetapi, kini anak-anak muda remaja kita mengejar mati di jalan raya...

1 comments:

Tanpa Nama berkata...

mat rempit kembali menjadi sebab harga minyak turun..hehe ^_^