“Ya Allah, bantulah aku untuk berzikir kepada-Mu, bersyukur kepada-Mu, dan beribadah kepada-Mu dengan baik.” (Diucapkan di penghujung solat setelah tahiyat akhir sebelum salam – Hadis Riwayat al-Bukhari, al-Adabul Mufrad, 1/239, no. 690. Abu Daud, 4/318, no. 1301. An-Nasaa’i, 5/86, no. 1286. Dinilai sahih oleh al-Albani)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | U-VideOo |
__________________________________________________________________________________

Khamis, Ogos 19, 2010

Keadilan Demokrasi Bukan Keadilan Islam!

Demokrasi Selamanya Bukan Menegakkan Keadilan Islam!

http://an-nawawi.blogspot.com/

Takrifan adil perlu dengan takrifan Islam. Bukan dengan adil menurut akal fikiran kita.

Tahukah anda bahawa Adil di sisi demokrasi itu sebenarnya tidak adil di sisi Islam?

Adil adalah dengan meletakkan sesuatu pada tempatnya (haknya) atas timbangan agama.

Demokrasi di atas hanyalah sebagai contoh. Ramai di kalangan kita yang memperjuangkan demokrasi atas alasan “keadilan”. Hakikatnya, demokrasi memang direka-cipta untuk berlaku tidak adil. Mana mungkin hak seorang lelaki disamakan dengan hak seorang wanita. Hak seorang Muslim, professor, ulama, atau doktor mahu disamakan dengan hak seorang yang kafir, yang jahil/bodoh, tukang sapu, orang tidak bersekolah, yang zalim, yang fasiq, atau ahli maksiat? Mana mungkin lelaki memiliki hak yg sama dengan wanita, atau sebaliknya? Tidak mungkin untuk menyamakan hak lelaki dengan wanita, sehingga urusan mengandungkan anak pun boleh dipegang oleh lelaki?! Mustahil bukan!

Begitulah dengan demokrasi, semuanya itu mahu disama-ratakan atas nama menuntut keadilan yang realitinya tidak mungkin. Masing-masing mahu menjadi sama rata, dengan memegang satu undi setiap orang. Sedangkan di dalam Islam, wajarkah hak pemilihan kepimpinan negara (Islam) diserahkan kepada orang kafir, orang fasiq, atau ahli maksiat? Juga tidak wajar disamakan hak seorang professor, ulama, atau doktor dengan seorang yang jahil/bodoh, tukang sapu, orang tidak bersekolah, yang zalim, yang fasiq, atau ahli maksiat...

Para pejuang demokrasi harus sedar hal ini. Terutamanya dari kalangan umat Islam yg bersungguh menyeru kpd demokrasi adil dan telus! Kerana di dalam slogan tersebut ada kekufuran. Mana mungkin dinamakan pejuang Islam, tetapi hakikatnya menyeru kepada kekufuran (kesama-rataan yg ditentang oleh Islam sendiri)? Na'uzubillahimin zalik... Semoga Allah menyelamatkan kita semua...

Sebenarnya ramai kelompok tertentu di luar sana yang bersuara melaungkan memperjuangkan keadilan. Termasuklah pejuang keadilan untuk hak asasi wanita, hak keadilan bersuara, hak keadilan berpolitik, dan seumpamanya.

Sebagai contoh, golongan feminisme mahukan hak kesama-rataan di antara wanita dengan lelaki. Mungkinkah ini berlaku? Sedangkan dalam Islam, wanita itu ada haknya sendiri yg tidak sama dengan lelaki. Masing-masing diberikan hak bersesuaian dengan fitrahnya.

Begitu juga urusan politik. Wajarkah setiap orang untuk tampil bersuara tentang politik negara, sehinggakan orang yang jahil dan mengaku-ngaku pandai juga harus melibatkan diri? Sedangkan banyak lagi priority lain yang dia perlu penuhi utk dirinya sendiri masih tidak terpenuhi. Sungguh ini bukanlah sesuatu yang adil untuk dirinya dan agamanya.

Malah, batas-batas agama turut dipijak-pijak pula. Saranan-saranan agama turut dilempar ke tepi atas alasan ianya tidak lagi relevan atas nama sistem kita sistem demokrasi, bukan sistem khilafah! Apakah timbangan wahyu sudah diketepikan lalu harus berdalilkan demokrasi?

Untuk mengulas sesuatu isu yg besar, ilmu amat-amat diperlukan. Penguasaan terhadap banyak perkara perlu dipertimbangkan...

Sekiranya belum sampai masanya, diam itu lebih baik bagi kita, atau kita lebih redha fitnah terus melebar dan mencetus fenomena?

0 comments: