“Ya Allah, bantulah aku untuk berzikir kepada-Mu, bersyukur kepada-Mu, dan beribadah kepada-Mu dengan baik.” (Diucapkan di penghujung solat setelah tahiyat akhir sebelum salam – Hadis Riwayat al-Bukhari, al-Adabul Mufrad, 1/239, no. 690. Abu Daud, 4/318, no. 1301. An-Nasaa’i, 5/86, no. 1286. Dinilai sahih oleh al-Albani)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | U-VideOo |
__________________________________________________________________________________

Isnin, September 17, 2007

RAMADHAN DATANG LAGI!!! SELAMAT BERPUASA

As-Salaamu ‘alaikum...,

SELAMAT MENJALANI IBADAH PUASA KEPADA SEMUA PENGUNJUNG BLOG INI.

AYUH KITA SAMA-SAMA HAYATI BEBERAPA KELEBIHAN BERPUASA DI BULAN RAMADHAN INI, INSYAALLAH.


Beberapa Kelebihan Puasa

Mendekatkan diri kepada Allah

وَالصَّائِمِينَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِينَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاكِرِينَ اللَّهَ كَثِيرًا وَالذَّاكِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا

...dan orang-orang lelaki Yang berpuasa serta orang-orang perempuan Yang berpuasa, dan orang-orang lelaki Yang memelihara kehormatannya serta orang-orang perempuan Yang memelihara kehormatannya, dan orang-orang lelaki Yang menyebut nama Allah banyak-banyak serta orang-orang perempuan Yang menyebut nama Allah banyak-banyak, Allah telah menyediakan bagi mereka semuanya keampunan dan pahala Yang besar. (al-Ahzaab 33: 35)

أَيَّامًا مَعْدُودَاتٍ فَمَنْ كَانَ مِنْكُمْ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ وَأَنْ تَصُومُوا خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ

...dan berpuasa itu lebih baik bagi kamu kalau kamu mengetahui. (al-Baqarah 2: 184)

Mengawal Syahwat

Daripada Hadis Rasulullah s.a.w.:

“Wahai pemuda-pemuda! Barang sesiapa di antara kamu yang berkemampuan, maka berkahwinlah, kerana pernikahan itu menundukkan pandangan dan memelihara kehormatan, dan barang siapa yang tidak mampu, maka hendaklah dia berpuasa kerana berpuasa itu adalah perisai (memutuskan/menahan syahwat).” (Hadis Riwayat Bukhari: 5065, & Muslim: 1400)

Memelihara daripada neraka

Sabda Rasulullah s.a.w.: “Tidaklah seorang hamba berpuasa sehari di jalan Allah, kecuali Allah akan menjauhkan dia dari api neraka sejauh tujuh tahun.” (Hadis Riwayat Bukhari: 2840, & Muslim: 1153)

“Puasa adalah perisai, di mana seorang hamba itu berperisai dengannya dari api neraka.” (Hadis Riwayat Ahmad: 15299, Rujuk Sahih at-Targhib: 970)

Dijanjikan syurga

Dari Abi Umamah, berkata: “Wahai Rasulullah! Tunjukkan kepadaku, amalan yang boleh membawaku kepada syurga. Nabi bersabda: “Ke atasmu puasa, tidak ada amalan yang sama dengannya”.” (Hadis Riwayat an-Nasaa’i: 2220, Rujuk Sahih Sunan an-Nasaa’i: 2097)

Kelebihan Di Bulan Ramadhan

Bulan Nuzul Qur’an

شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ

Bulan Ramadan Yang padanya diturunkan al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia, dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah. Oleh itu, sesiapa dari antara kamu yang menyaksikan anak bulan Ramadan (atau mengetahuinya), maka hendaklah ia berpuasa bulan itu... (al-Baqarah 2: 185)

Mengandungi Lailatul Qadr

إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ (١)وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ (٢)لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ


Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) ini pada malam Lailatul-Qadar, dan apa jalannya Engkau dapat mengetahui apa Dia kebesaran malam Lailatul-Qadar itu? malam Lailatul-Qadar lebih baik daripada seribu bulan. (al-Qadr 97: 1-3)

Dibelenggunya Syaitan, Dibuka Pintu-pintu Syurga, Ditutup Pintu Neraka

Rasulullah s.a.w. bersabda:

“Apabila tiba Ramadhan, telah dibuka pintu-pintu syurga, telah ditutup pintu-pintu neraka, dan dibelenggu syaitan-syaitan.” (Hadis Riwayat Bukhari: 3277, Muslim: 1079)

Kelebihan Berpuasa Di Bulan Ramadhan

Dijanjikan Pengampunan Dosa

Sabda Rasulullah s.a.w.:

“Barangsiapa yang berpuasa Ramadhan kerana dorongan iman dan mengharapkan keredhaan Allah, maka diampunkan baginya dosa-dosanya yang lalu.” (Hadis Riwayat Bukhari: 38, Muslim: 175)

Dijanjikan Syurga

“Barangsiapa yang beriman dengan Allah dan Rasul-Nya, dan mendirikan solat, dan berpuasa di bulan Ramadhan, maka telah layak baginya untuk dimasukkan oleh Allah ke dalam Syurga.” (Hadis Riwayat Bukhari: 2637)

0 comments: