“Ya Allah, bantulah aku untuk berzikir kepada-Mu, bersyukur kepada-Mu, dan beribadah kepada-Mu dengan baik.” (Diucapkan di penghujung solat setelah tahiyat akhir sebelum salam – Hadis Riwayat al-Bukhari, al-Adabul Mufrad, 1/239, no. 690. Abu Daud, 4/318, no. 1301. An-Nasaa’i, 5/86, no. 1286. Dinilai sahih oleh al-Albani)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | U-VideOo |
__________________________________________________________________________________

Khamis, Jun 14, 2007

WACANA: HADITH PALSU PUNCA KEMUNDURAN MASYARAKAT MELAYU NUSANTARA

HADITH PALSU PUNCA KEMUNDURAN MASYARAKAT MELAYU NUSANTARA

Wacana Ilmu Oleh:
Ustaz Fathul Bari Mat Jaya

Bertempat Di:
Pertubuhan Kebajikan Al-Nidaa' Malaysia
17A, Lorong Datuk Sulaiman 7, Taman Tun Dr. Ismail, 60000 Kuala Lumpur
Tel: 03-77106900 Faks: 03-77107900, 012-2820244 (Zainuddin Alang Mamat)

Email:
urusetia@al-nidaa.com.my

Pada:
Rabu, 20 Jun, 8:15 malam

Yuran Masuk:
Dewasa: RM 10, Pelajar: RM 5

(Tempat terhad: Sahkan penyertaan anda awal)

Mengenai Wacana ini:

Kini khabar angin menjadi satu sumber yang terpercaya di kalangan masyarakat nusantara. Lebih parah, apabila hadith-hadith Nabi turut menjadi mainan di bibir celupar manusia yang tidak bertanggungjawab. Entah siapa periwayatnya? Dipercayai atau tidak? Bukan lagi menjadi kayu ukur penting untuk menerima atau menolak sesuatu hadith. Sebaliknya, hawa nafsu dijadikan Muhaddith… Sesuatu yang memenuhi citarasanya, disahihkan, manakala sesuatu yang mengingkari tradisinya di dha’ifkan… Maka, berlakulah pertelingkahan yang berakhir dengan perpecahan. Susulan dari perpecahan, sudah pasti masyarakat kian mundur. Semuanya kerana khabar palsu yang disahihkan oleh hawa nafsu. Wacana ini akan membincangkan dengan lebih lanjut kesan hadith palsu di kalangan masyarakat Melayu Nusantara.

Mengenai Penceramah:

Ustaz Fathul Bari Mat Jaya mendapat kelulusan Sarjana Muda Hadith, Universiti Islam Madina dan juga mendapat kelulusan Sarjana MA Hadith di Universiti Yarmuk, Jordan. Beliau sekarang sedang menyambung pelajaran peringkat PhD di Universiti Islam Antarabangsa dalam bidang Hadith.

0 comments: