“Ya Allah, bantulah aku untuk berzikir kepada-Mu, bersyukur kepada-Mu, dan beribadah kepada-Mu dengan baik.” (Diucapkan di penghujung solat setelah tahiyat akhir sebelum salam – Hadis Riwayat al-Bukhari, al-Adabul Mufrad, 1/239, no. 690. Abu Daud, 4/318, no. 1301. An-Nasaa’i, 5/86, no. 1286. Dinilai sahih oleh al-Albani)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | U-VideOo |
__________________________________________________________________________________

Khamis, Februari 18, 2010

Sebab Dan Akibat

Sebab Dan Akibat

http://an-nawawi.blogspot.com/

Adakalanya kita mungkin menemui golongan manusia yang suka berserah dan beralasan dengan takdir. Mereka mudah putus-asa dan malas berusaha.

Mereka sering mengeluh dan berkata bahawa sekiranya sesuatu itu telah ditakdirkan, maka tiada gunanya sama ada kita berdoa atau pun tidak. Sekiranya sesuatu itu telah tertulis untuk berlaku, sudah tentu berusaha atau pun tidak, ia sama sekali tidak akan mendatangkan faedah mahu pun hasil yang diingini.

Lalu, mereka pun bermalas-malasan atau melakukan apa sahaja yang mereka suka serta kehendaki tanpa mahu berfikir panjang. Bahkan mereka sebenarnya mengabaikan prinsip-prinsip ilmu. Merekalah orang yang tidak memiliki tujuan hidup, malah tidak memiliki wawasan. Mereka beranggapan diri mereka pandai, walhal mereka di dalam kebodohan. Tidakkah mereka pernah mengerti untuk apa mereka dijadikan? Di suatu sisi yang lain, mereka menggunakan alasan tersebut hanya sebagai modal untuk melakukan apa sahaja yang mereka kehendaki tanpa mahu ada yang mengekang.

Sedangkan Allah Subhanahu wa Ta’ala telah menjadikan sesuatu itu dengan beralasan dan bersebab. Setiap akibat itu dijadikan dengan faktor tertentu sebagai penyebab dengan seizin-Nya dan kehendak-Nya.

Allah Ta’ala telah menjelaskan di dalam banyak ayat-ayat-Nya, bahawa Dia telah menetapkan sesuatu dengan ukuran/kadar yang sangat rapi, segala sesuatu berlaku dengan sebab dan akibat. Sama ada kita mengetahui mahu pun tidak.

Di antaranya, adalah sebagaima firman-Nya di dalam ayat-ayat berikut:

الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ وَلَمْ يَتَّخِذْ وَلَدًا وَلَمْ يَكُنْ لَهُ شَرِيكٌ فِي الْمُلْكِ وَخَلَقَ كُلَّ شَيْءٍ فَقَدَّرَهُ تَقْدِيرًا

Kepunyaan-Nya-lah kerajaan langit dan bumi, dan Dia tidak mempunyai anak, dan tidak ada sekutu bagi-Nya dalam kekuasaan-(Nya), dan dia telah menciptakan segala sesuatu, dan Dia menetapkan ukuran-ukurannya dengan serapi-rapinya. (Surah al-Furqon, 25: 2)

Iman dan amal soleh serta kaitannya dengan kuasa:

وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الأرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ

Dan Allah telah berjanji kepada orang-orang yang beriman di antara kamu dan mengerjakan amal-amal yang soleh bahawa Dia benar-benar akan menjadikan mereka berkuasa di muka bumi, sebagaimana Dia telah menjadikan orang-orang sebelum mereka berkuasa. (Surah an-Nuur, 24: 55)

Harta dan anak-anak sebagai ujian:

وَاعْلَمُوا أَنَّمَا أَمْوَالُكُمْ وَأَوْلادُكُمْ فِتْنَةٌ وَأَنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظِيمٌ

Ketahuilah, bahawa hartamu dan anak-anakmu itu hanyalah sebagai ujian dan sesungguhnya di sisi Allah-lah pahala yang besar. (Surah al-Anfal, 8: 28)

Penjelasan Ketika tewas di Perang Uhud:

أَوَلَمَّا أَصَابَتْكُمْ مُصِيبَةٌ قَدْ أَصَبْتُمْ مِثْلَيْهَا قُلْتُمْ أَنَّى هَذَا قُلْ هُوَ مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ

Dan mengapa ketika kamu ditimpa musibah (pada peperangan Uhud), padahal kamu telah menewaskan dengan dua kali lipat kepada musuh-musuhmu (pada peperangan Badar), kamu berkata: "Dari mana datangnya (kekalahan) ini?" Katakanlah: "Itu dari (kesalahan) dirimu sendiri." Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu. (Surah Ali Imran, 3: 165)

Berkenaan musibah yang menimpa:

وَمَا أَصَابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَيَعْفُو عَنْ كَثِيرٍ

Dan apa sahaja musibah yang menimpa kamu maka adalah disebabkan oleh perbuatan tanganmu sendiri, dan Allah memaafkan sebahagian besar (dari kesalahan-kesalahanmu). (Surah asy-Syura, 42: 30)

Disebabkan sentiasa mengingati (berzikir kepada) Allah:

فَلَوْلا أَنَّهُ كَانَ مِنَ الْمُسَبِّحِينَ (١٤٣)لَلَبِثَ فِي بَطْنِهِ إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ

Sekiranya dia tidak termasuk orang-orang yang banyak mengingati Allah, nescaya ia akan tetap tinggal di perut ikan itu sehingga hari berbangkit. (Surah ash-Shaffat, 37, 143-144)

Azab disebakan mengingkari peringatan:

لِنَفْتِنَهُمْ فِيهِ وَمَنْ يُعْرِضْ عَنْ ذِكْرِ رَبِّهِ يَسْلُكْهُ عَذَابًا صَعَدًا

Sesiapa yang berpaling dari peringatan Tuhannya, nescaya akan dimasukkan-Nya ke dalam azab yang amat berat. (Surah al-Jin, 72: 17)

Disebabkan iman:

فَآمَنُوا فَمَتَّعْنَاهُمْ إِلَى حِينٍ

Lalu mereka beriman, dengan sebab itu Kami anugerahkan kenikmatan hidup kepada mereka sehingga waktu yang tertentu. (Surah ash-Shaffat, 37: 148)

Hasil sifat sabar di dalam mencari keredhaan Allah:

وَالَّذِينَ صَبَرُوا ابْتِغَاءَ وَجْهِ رَبِّهِمْ وَأَقَامُوا الصَّلاةَ وَأَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَعَلانِيَةً وَيَدْرَءُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّيِّئَةَ أُولَئِكَ لَهُمْ عُقْبَى الدَّارِ (٢٢)جَنَّاتُ عَدْنٍ يَدْخُلُونَهَا وَمَنْ صَلَحَ مِنْ آبَائِهِمْ وَأَزْوَاجِهِمْ وَذُرِّيَّاتِهِمْ وَالْمَلائِكَةُ يَدْخُلُونَ عَلَيْهِمْ مِنْ كُلِّ بَابٍ

Orang-orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat, dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami berikan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan serta menolak kejahatan dengan kebaikan; orang-orang itulah yang mendapat tempat kesudahan (yang baik), (iaitu) syurga 'Adn... (Surah ar-Ra’d, 13: 22-23)

Doa orang-orang yang beriman dan beramal soleh:

وَيَسْتَجِيبُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَيَزِيدُهُمْ مِنْ فَضْلِهِ وَالْكَافِرُونَ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ

Dia memperkenankan (doa) orang-orang yang beriman serta mengerjakan amal yang soleh dan menambah (pahala) kepada mereka dari kurnia-Nya. Dan orang-orang yang kafir bagi mereka azab yang sangat keras. (Surah asy-Syura, 42: 26)

Disebabkan bersegera dengan kebaikan, sabar, dan khusyu’ kerana Allah:

إِنَّهُمْ كَانُوا يُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ وَيَدْعُونَنَا رَغَبًا وَرَهَبًا وَكَانُوا لَنَا خَاشِعِينَ

Sesungguhnya mereka adalah orang-orang yang selalu bersegera dalam (mengerjakan) perbuatan-perbuatan yang baik dan mereka berdoa kepada Kami dengan harap dan cemas. Dan mereka adalah orang-orang yang khusyu' kepada Kami. (Surah al-Anbiya’, 21: 90)

Hukuman kejahatan (disebabkan keingkaran):

إِنَّهُمْ كَانُوا قَوْمَ سَوْءٍ فَأَغْرَقْنَاهُمْ أَجْمَعِينَ

Sesungguhnya mereka adalah kaum yang jahat, maka Kami tenggelamkan mereka semuanya. (Surah al-Anbiya’, 21: 77)

Begitulah sebahagian dari ayat-ayat Allah sebagai tanda bahawa Allah sentiasa memberi kepada kita ruang untuk mencorakkan warna-warni di dalam kehidupan ini. Setiap hasil akibat, memiliki sebab yang relevan. Sebab dan akibat mungkin hadir di antara satu daripada dua keadaan, iaitu dalam keadaan yang disedari mahu pun sebaliknya (tanpa sedar).

Dari sini, sekiranya takdir masih dijadikan sebagai alasan, ini hanya menunjukkan betapa tertutupnya akal-akal mereka terhadap tanda-tanda yang ada di sekeliling mereka. Betapa mereka memperkecilkan ruang yang telah sedia diberi.

Cukuplah perbuatan makan minum mereka untuk mereka fikirkan. Sekiranya takdir menjadi alasan, apa gunanya mereka makan dan minum. Kerana sekiranya mereka telah ditakdirkan untuk kenyang, sudah tentu sama ada mereka makan atau pun tidak, minum atau pun tidak, tentu tidak akan berguna sama sekali. Kerana takdir telah menetapkan mereka untuk kenyang. Begitulah sebaliknya, sekiranya mereka telah ditakdirkan untuk lapar, sudah tentu makan dan minum tidak akan membantu mereka sama sekali, kerana takdir mereka adalah kelaparan.

Begitu pula dengan perkahwinan. Apa guna mereka berkahwin? Sekiranya mereka meletakkan persoalan zuriat itu pada takdir semata tanpa sebarang inisiatif usaha, sudah tentu perkahwinan itu tidak perlu. Kerana, sekiranya kita beralasan dengan takdir, kahwin atau pun tidak, sekiranya takdir telah menyatakan tiada zuriat, sudah tentu tiada zuriat jua. Maka, begitulah sebaliknya. Mengapa mereka tidak bersetuju?

Dari itulah, maka ada perkara yang perlu kita fahami dengan baik. Tugas dan urusan kita sebenarnya adalah melaksanakan berdasarkan ukuran dan apa yang diperintahkan. Mengikuti panduan dan tidak keluar dari batasan.

Ada pun takdir, ia adalah merupakan ketentuan dan urusan Allah yang bukan urusan kita untuk mengira-ngira serta menentukannya mahu pun memutuskannya.

Firman Allah Subahanhu wa Ta’ala:

وَعِنْدَهُ مَفَاتِحُ الْغَيْبِ لا يَعْلَمُهَا إِلا هُوَ وَيَعْلَمُ مَا فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَمَا تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلا يَعْلَمُهَا وَلا حَبَّةٍ فِي ظُلُمَاتِ الأرْضِ وَلا رَطْبٍ وَلا يَابِسٍ إِلا فِي كِتَابٍ مُبِينٍ

Dan pada sisi Allah-lah kunci-kunci setiap yang ghaib; tidak ada yang mengetahuinya melainkan Dia sendiri, dan Dia mengetahui apa yang di daratan dan di lautan, dan tiada sehelai daun pun yang gugur melainkan Dia mengetahuinya (pula), dan tidak jatuh sebutir biji-pun dalam kegelapan bumi, dan tidak sesuatu yang basah atau yang kering, melainkan tertulis di dalam kitab yang nyata (Lauh Mahfudz)". (Surah al-An’am, 6: 59)

Kerana di sana, terdapat suatu batas sempadan yang tidak mampu kita rungkaikan. Kerana kemampuan kita amat terhad dan telah ditetapkan tidak mampu menerokai sesuatu yang sememangnya bukan urusan kita.

Maka, kita lakukanlah apa yang kita mampu dengan ruang yang telah terbentang. Apa yang terbuka di hadapan mata diusahakanlah, dan apa yang bukan urusan kita, kita serahkan kepada Yang Maha Berkuasa, Yang Maha Mengatur Segala sesuatu.

Wallahu a’lam...

27 comments:

xurs berkata...

Saya amat setuju dengan apa yang saudara utarakan....

seperti yang saya nyatakan dalam blog saya sendiri

http://permatabiruhijau.blogspot.com/2010/02/hakikat-qada-dan-qadar.html

Silent berkata...

Kenapa Melayu Tak Segar?

sebab melayu tak suka berfikir.
malas nak guna otak kanan dan kiri
suka tengok cerita hantu
kekasihku seru,tower 13,jangan tegur lagi menjadi kegemaran
waktu maghrib dah tunggu depan tv
melayu rajin bergosip sana sini
kutuk orang ni kutuk orang sana
bukan nak nasihat tapi mengata
tambah2 dosa dan buat dosa kering


melayu suka hiburan
ada af ada malaysian idol
terlebih kuantiti artis melayu
qari dan qariah susah nak jumpa
topup rm60 nak sms undi mila
tabung anak2 yatim dan tabung masjid taknak plak topup
not seringgit pun dah ketar tangan
sibuk cerita artis kawin datuk
apa kena mengena dengan korang?
tak payah nak serabut kepala


dikatakan miskin marah plak
padahal pakai tak cukup kain
dedah sana ketat sini
nampak tahi lalat kat dada
body pun apa kurangya
kadang2 mengalahkan j.lo


dikatakan berasal dari timur
penuh adab,sopan-santun dan lemah-lembut
merdeka sudah 52tahun
kenyataannya masih lagi terjajah
betul melayu mudah lupa?


melayu suka enjoy2
"asalkan bahagia,ada fulus"
saudara kat palestin tak pernah hirau
hari ni makan kfc, esok Mc d
saudara kat Palestin 3 hari tak makan
best dapat tidur lena ada air-cond
saudara kat Palestin tak dapat tidur kerana ketakutan
anak Melayu main game counter strike
anak Palestin main baling2 batu


melayu sanggup mati anak
asalkan adat terjaga
padahal ada adat yg bertentangan agama
tak senang hati jumpa bomoh
minta pelaris nak maju
santau saudara sendiri
cucuk kat hidung cucuk kat pipi
macam2 ilmu
last2 bomoh yang kaya, diri yang merana


suka berlagak dan bermegah
nak jadi datin nak jadi dato
happy go lucky anak jadi artis
sampai jiran sebelah pun dah tak kenal
apa faedahnya?
dapat dosa lagi ada la
happy anak dapat 21A spm xpa la jugak


melayu memang terer
merokok no1
merempit no2
no3 meragut
membuang masa menjadi hobi
suka releks2
bangun tidur pukul 11pagi
sambil mengeliat dan menguap "hmm..malasnya hari ni"


baik hati melayu
berikan peluang pekerjaan kpd org luar
kenapa tak mahu bekerja?
tunggu emas jatuh dari langit?


melayu memang kuat dan berani
ada gengster badan besar
bermegah ada geng ramai
"kalau berani kacau la line kami"
padahal satu agama,satu bangsa dan 1malaysia
kenapa boleh jadi lawan?
kan lebih baik teman tapi mesra rakyat


ramai juga kat disko
release tension katanya
tu cara terbaik
nak lupakan masalah keluarga,kewangan dan masalah kat pejabat
ramai jugak kat lorong haji taib
kesian haji taib nama dia jugak yg busuk


umur 15tahun dah syok2 bercinta
pmr pun belum ambik lagi
pegang tangan perkara biasa
tak tahu malu mungkin kot?
ramai melayu malam 14februari,malam merdeka dan malam tahun baru
hasilnya boleh tengok 9 bulan kemudian
masa tu nangis tak cukup tisu
makayah tak cukup kain tutup muka
ada gak 2bulan tak keluar rumah
lain yang diharap lain yang dapat
tak sejuk perut ibu mengandung
tapi bukan salah ibu megandung


dimana melayu pada hari Jumaat pukul 1.20pm
ada di rumah mimpi jadi kaya
ada di pejabat kerana letih
ada di shopping kompleks jalan2
pun ada enak menjamu selera di restoran mamak seksyen 16
bukan mimpi tapi kenyataan
solat jemaah di surau pusat serenti makin bertambah jemaahnya
solat jemaah di masjid dua saf pun tak sampai


politik melayu ada kat mana2
pejabat,rumah,atas jalan raya dan kat toilet apa kurangnya
lepas tu mula la game
hina-menghina,maki-memaki,tipu-menipu
memang betul lidah tak bertulang
jangan salahkan lidah


Nak Salah Siapa Melayu terus melayu?
Ibubapa,cikgu2,ketua kampung atau perdana menteri?
ataupun polis diraja malaysia dan tok kadi?
tepuk dada tanya iman
bila nak insaf?
bila nak sedar?
bila nak taubat?
jangan tunggu Malaysia turun salji
jangan tunggu selat melaka terbelah dua


Bagaimana Melayu nak segar?
al-Quran dan as-sunnah menjadi pegangan
ikutilah akhlak Rasulullah S.A.W

Tanpa Nama berkata...

Menoleh kepada asbab itu adalah kesyirikkan dalam bertauhid.

Tanpa Nama berkata...

penis clothing [url=http://usadrugstoretoday.com/categories/erectile-dysfunction.htm]erectile dysfunction[/url] blue cross blue sheild health insurance quotes http://usadrugstoretoday.com/products/requip.htm aetna aarp essential premier health plan http://usadrugstoretoday.com/categories/anti-diabetico.htm
tibetan mala medicine beads [url=http://usadrugstoretoday.com/products/grifulvin-v.htm]grifulvin v[/url] is breast size matter to husband on suhaag raat [url=http://usadrugstoretoday.com/categories/colesterolo.htm]symptoms of vitamin d overdose[/url]

Tanpa Nama berkata...

symptons of superbug infection [url=http://usadrugstoretoday.com/products/acai-natural-energy-boost.htm]acai natural energy boost[/url] squirting orgasm sluts http://usadrugstoretoday.com/products/hydrochlorothiazide.htm blood into ketchup bottoles http://usadrugstoretoday.com/categories/anti-allergique-et-l-asthme.htm
insight to the food and drug administration [url=http://usadrugstoretoday.com/products/purinethol.htm]purinethol[/url] herpes simplex genital [url=http://usadrugstoretoday.com/categories/perdita-di-peso.htm]topical facial vein treatment[/url]

Tanpa Nama berkata...

hemorrhoids medical treatment [url=http://usadrugstoretoday.com/products/strontium-bone-maker.htm]strontium bone maker[/url] constipation fever muscle ache vomiting cramps http://usadrugstoretoday.com/products/levothroid.htm health ins quotes http://usadrugstoretoday.com/categories/anti-diabetici.htm
calgary list of medical clinics [url=http://usadrugstoretoday.com/all-products.htm]no prescription pharmacies[/url] four rivers health clinic floodwood [url=http://usadrugstoretoday.com/products/xtz--energy-booster-.htm]online pharmacy spiro[/url]

Tanpa Nama berkata...

http://alwayshealth.in/quit-smoking/list-of-diseases-caused-by-smoking
[url=http://alwayshealth.in/smoke/duct-smoke-detector-locations]how to cleanse for drug screen[/url] european diet drugs [url=http://alwayshealth.in/prandin/wikipedia-prandin]wikipedia prandin[/url]
drug test interference http://alwayshealth.in/stop-smoking/original-smoking-advertisments
[url=http://alwayshealth.in/is-syndrome/ethnicities-and-down-syndrome]sports medicine clinic yonge shepherd[/url] aalcon drug treatment center [url=http://alwayshealth.in/osteoporosis/yoga-exercise-bone-gym-osteoporosis]yoga exercise bone gym osteoporosis[/url]
pharmacy cialis http://alwayshealth.in/heart-rate/human-heart-rates
[url=http://alwayshealth.in/quit-smoking/smoking-policies]aarp medicare supplemental drug plan[/url] chicago doctors that treat enbrel drug reactions [url=http://alwayshealth.in/general-medical/harvard-medical-school-admissions]harvard medical school admissions[/url] dangers of finasteride and cialis [url=http://alwayshealth.in/penis/into-his-penis]into his penis[/url]

Tanpa Nama berkata...

denver dodge dealerships http://automotoportal.in/mini-car/mini-pig-weight hyundai auto door locking
[url=http://automotoportal.in/scooter/scooter-the-question-is-what-is]mercedes minnesota stockings[/url] amg mercedes [url=http://automotoportal.in/scion/rattles-on-2005-scion-tc]rattles on 2005 scion tc[/url]
jeep liberty auto parts hampton roads virginia http://automotoportal.in/rally/milledgeville-ga-thunder-rally
[url=http://automotoportal.in/mini-car/mini-dvd-storage]automobile outside air temperature guage[/url] auto dealer ada pa [url=http://automotoportal.in/seat-car/tractor-seat-design]tractor seat design[/url]
mercedes ait sensor l http://automotoportal.in/saleen/saleen-motor-block
[url=http://automotoportal.in/mazda/salvage-mazda-rx7]best selling cars auto 2007[/url] wilsons auto corvallis mt [url=http://automotoportal.in/smart/using-smart-card-reader-with-command-prompt]using smart card reader with command prompt[/url]

Tanpa Nama berkata...

Cheapest digital cameras, and excellent. [url=http://soulflowerstudios.com/articles/panasonic+lumix+dz+28+digital+camera]panasonic lumix dz 28 digital camera[/url] For the digital camera consumer comparisons of digital cameras based on reviews from rectify users, prices and deals from multiple stores, so you can take the digital camera.
A digital camera is a camera that takes video or even-handed then photographs, or both, digitally aside recording images via an electronic ikon sensor. [url=http://cameras.soulflowerstudios.com/articles/pretec+dc-600+digital+camera+usb+port]pretec dc-600 digital camera usb port[/url]
[url=http://cameras.soulflowerstudios.com/articles/digital+video+von+camera+auf+pc]digital video von camera auf pc[/url]
[url=http://cameras.soulflowerstudios.com/articles/camera+lens+conversion+for+digital+cameras]camera lens conversion for digital cameras[/url]
[url=http://cameras.soulflowerstudios.com/articles/best+price+on+kodak+digital+camera]best price on kodak digital camera[/url]
[url=http://cameras.soulflowerstudios.com/articles/best+slow+motion+video+digital+cameras]best slow motion video digital cameras[/url]
In order to capture an concept the looking-glass is flipped unfashionable of the access, allowing flare to fall on the imager. Autofocus is achieved using the identical contrast-detect manner, but multifarious link cameras piece a enchiridion heart wise, in some cases using a have meet coterie, looking for greater control. Since no alight reaches the imager during framing, autofocus is capable using specialized sensors in the reflector blow itself.
[url=http://cameras.soulflowerstudios.com/articles/samsung+s730+black+7.2mp+digital+camera]samsung s730 black 7.2mp digital camera[/url] [url=http://soulflowerstudios.com/articles/who+makes+digital+concepts+camera]who makes digital concepts camera[/url] [url=http://soulflowerstudios.com/articles/definition+of+digital+camera]definition of digital camera[/url] A eminent oddity total is the Nikon E2, a camera followed before Nikon E3, using additional optics to shift the 35mm layout to a 2/3 CCD-sensor.

Tanpa Nama berkata...

sapenick travel chicago illinois http://atravel.in/maps_welthauptstadt-germania-maps south africa air travel
[url=http://atravel.in/airline_alaska-airline-tickets]chicco car seat travel systems[/url] boston sunday globe travel editor [url=http://atravel.in/airline]airline[/url]
us travel documents requirements http://atravel.in/cruise_tom-cruise-wants-everyone-to-know-that-katie-holmes-is-taller
[url=http://atravel.in/cruises_celebrity-cruises-31-dayto-australia-and-new-zealand]restrictions on travel to canada[/url] travel nursing companies compare [url=http://atravel.in/maps_maps-from-85bc-ad165]maps from 85bc ad165[/url]
escorts brazil travel sex http://atravel.in/car-rental_denver-budget-car-rental travel jobs in united states [url=http://atravel.in/inn_trinidad-inn]trinidad inn[/url]

Tanpa Nama berkata...

No more than the cheapest digital cameras, unusually payment your cajole [url=http://soulflowerstudios.com/articles/review+of+panasonic+digital+cameras]review of panasonic digital cameras[/url] Representing the digital camera purchaser comparisons of digital cameras based on reviews from valid users, prices and deals from multiple stores, so you can profit dotty the digital camera.
A digital camera is a camera that takes video or coequal then photographs, or both, digitally ahead of recording images via an electronic image sensor. [url=http://cameras.soulflowerstudios.com/articles/dvc325+kodak+digital+video+camera+drivers]dvc325 kodak digital video camera drivers[/url]
[url=http://cameras.soulflowerstudios.com/articles/kodak+digital+camera+downloads+and+upgrades]kodak digital camera downloads and upgrades[/url]
[url=http://cameras.soulflowerstudios.com/articles/samsung+digimax+pro815+digital+camera+review]samsung digimax pro815 digital camera review[/url]
[url=http://cameras.soulflowerstudios.com/articles/cannon+digital+camera+power+shot+530]cannon digital camera power shot 530[/url]
[url=http://cameras.soulflowerstudios.com/articles/canon+400x+digital+video+camera+download]canon 400x digital video camera download[/url]
In concordance to collar an concept the looking-glass is flipped to make a long story short of the bearing archetype, allowing headlamp to poor collapse on the imager. Autofocus is achieved using the unchanged contrast-detect organization, but many link cameras have a impersonation a book heart sapient, in some cases using a have blurred coterie, due to the fact that greater control. Since no be exposed reaches the imager during framing, autofocus is accomplished using specialized sensors in the statue clout itself.
[url=http://soulflowerstudios.com/articles/cannon+digital+elf+camera]cannon digital elf camera[/url] [url=http://soulflowerstudios.com/articles/canon+powershot+s410+digital+camera]canon powershot s410 digital camera[/url] [url=http://cameras.soulflowerstudios.com/articles/sony+cyber+shot+v1+digital+camera]sony cyber shot v1 digital camera[/url] A significant challenge is the Nikon E2, a camera followed beside Nikon E3, using additional optics to catechumen the 35mm layout to a 2/3 CCD-sensor.

Tanpa Nama berkata...

valentino fashion group http://topcitystyle.com/xl-long-sleeve-tops-size6.html infant clothes [url=http://topcitystyle.com/navy-blue-jeans-color21.html]china urban clothes and shoes online[/url] designer of waac uniforms
http://topcitystyle.com/lagos-brand86.html lauren hill gallery [url=http://topcitystyle.com/roberto-cavalli-dress-for-women-multi-item1723.html]rockport shoes home page[/url]

Tanpa Nama berkata...

snow shoes for dag walking http://www.thefashionhouse.us/-shorts-dolce-amp-gabbana-category75.html domnatricksshoes [url=http://www.thefashionhouse.us/tops-shirts-with-colar-page3.html]jimmy cho shoes[/url] designer cell phone lanyard
http://www.thefashionhouse.us/s-pullover-size10.html sexy clothes for obese ladies [url=http://www.thefashionhouse.us/navy-blue-off-white-pullover-color25.html]pea in a pod maternity clothes[/url]

Tanpa Nama berkata...

diabetic romantic dinner recipes [url=http://usadrugstoretoday.com/products/evista.htm]evista[/url] breast expansion comic gif http://usadrugstoretoday.com/index.php?lng=it&cv=eu
prostate cancer incontinent [url=http://usadrugstoretoday.com/products/shuddha-guggulu.htm]shuddha guggulu[/url] alima mineral makeup [url=http://usadrugstoretoday.com/products/grifulvin-v.htm ]three precautions to be aware of when taking aspirin [/url] health insurance for people who have pre existing conditions
history depression treatment [url=http://usadrugstoretoday.com/categories/herz-kreislauf.htm]herz kreislauf[/url] gifts for a medical doctor http://usadrugstoretoday.com/products/tentex-royal.htm
diet atlanta [url=http://usadrugstoretoday.com/products/aciphex.htm]aciphex[/url] impact of smoking onstudents [url=http://usadrugstoretoday.com/products/cefixime.htm ]best diet losing weight [/url] generic questions for literature

Tanpa Nama berkata...

wu long tea in atlanta [url=http://usadrugstoretoday.com/products/accutane.htm]accutane[/url] cat travel pills http://usadrugstoretoday.com/products/retin-a-0-05-.htm
treatment for pre diabetes [url=http://usadrugstoretoday.com/products/prevacid.htm]prevacid[/url] high deduct health georgia [url=http://usadrugstoretoday.com/products/famvir.htm ]breast imitation [/url] bethlehem dental implants
infant cough medicine [url=http://usadrugstoretoday.com/products/erythromycin.htm]erythromycin[/url] antiplatelet drugs yesterday today tomorrow http://usadrugstoretoday.com/categories/gastrointestinale.htm
health plan law [url=http://usadrugstoretoday.com/categories/anti-alergica-y-el-asma.htm]anti alergica y el asma[/url] alarm evista [url=http://usadrugstoretoday.com/products/bactroban.htm ]dental hygeine programs in florida [/url] north carolina pharmacy technician certification

Tanpa Nama berkata...

urban fashion outfits and terrell smith http://luxefashion.us/on-sale-page6.html verde international men shoes [url=http://luxefashion.us/on-sale-page41.html]fashion tips[/url] wholesale lot designer reading glasses
http://luxefashion.us/byblos-casual-brand104.html replica chanel earrings [url=http://luxefashion.us/sport-zip-jacket-and-pants-page3.html]womens ryka thletic shoes[/url]

Tanpa Nama berkata...

army medical department and school [url=http://usadrugstoretoday.com/products/ventolin.htm]ventolin[/url] georgia state health benefits my benefits http://usadrugstoretoday.com/products/altace.htm
check by phone orgasm denial [url=http://usadrugstoretoday.com/products/aristocort.htm]aristocort[/url] view penis [url=http://usadrugstoretoday.com/products/lamisil.htm ]drug abuse victims [/url] calcium level
prostate surgery stories [url=http://usadrugstoretoday.com/products/prednisolone.htm]prednisolone[/url] diabetes adult 2 naturist treatment http://usadrugstoretoday.com/categories/antibioticos.htm
stuffed crocodile pharmacy history [url=http://usadrugstoretoday.com/categories/dysfonction-erectile.htm]dysfonction erectile[/url] cystocele urinary infection [url=http://usadrugstoretoday.com/products/nimotop.htm ]red breaking out near nipple on breast [/url] purtian bennet medical gas alarms

Tanpa Nama berkata...

precidio fashion london http://www.thefashionhouse.us/shoes-page8.html old fashion thigh high stockings [url=http://www.thefashionhouse.us/-sports-dolce-amp-gabbana-category70.html]women golf shoes[/url] wholesale mens fashion accessories australia
http://www.thefashionhouse.us/s-accessories-size10.html why do we wear shoes [url=http://www.thefashionhouse.us/xl-pants-size6.html]globe skate shoes[/url]

Tanpa Nama berkata...

travel to canada and back http://xwl.in/expedia/expedia-travel-flights mennotrip travel agency
[url=http://xwl.in/airline/southeastern-airline]santa maria travel[/url] travel from costa rica to panama to columbia [url=http://xwl.in/airline/cheapest-airline-fares-guarantee]cheapest airline fares guarantee[/url]
christchurch travel package http://xwl.in/tourism/whistler-tourism
[url=http://xwl.in/maps/geologic-highway-maps-of-ma]cancun timeshare travel[/url] travel to the virgin islands [url=http://xwl.in/tour/tour-edge-ql-bazooka-irons]tour edge ql bazooka irons[/url]
folding curling iron travel http://xwl.in/vacation-packages/all-inclusive-alaska-vacation-packages adventure travel destination reviews [url=http://xwl.in/adventure/cabelas-outdoor-adventure-xbox]cabelas outdoor adventure xbox[/url]

Tanpa Nama berkata...

creative ideas for movie maker [url=http://moviestrawberry.com/films/film_colour_me_kubrick_a_true_ish_story/]colour me kubrick a true ish story[/url] xbox spongebob the movie walk through http://moviestrawberry.com/films/film_audie_the_wolf/ introduction 50 first date movie review
when will movie be releashed [url=http://moviestrawberry.com/films/film_boxcar_bertha/]boxcar bertha[/url] ice age the movie pics http://moviestrawberry.com/films/film_murder_is_like_sex/ bdsm free movie galleries
rurouni kenshin the movie [url=http://moviestrawberry.com/films/film_camp_dog/]camp dog[/url] pictures of movie camera
chakram movie songs [url=http://moviestrawberry.com/films/film_the_presidents_man/]the presidents man[/url] worst movie ever http://moviestrawberry.com/films/film_the_band_from_hell/ cute movie quote
rialto movie theaters [url=http://moviestrawberry.com/films/film_tinker_bell/]tinker bell[/url] free large movie xxx http://moviestrawberry.com/films/film_the_postman_always_rings_twice/ movie all creatures great and small with simon ward

Tanpa Nama berkata...

hacked movie download sites [url=http://moviestrawberry.com/films/film_ernest_goes_to_africa/]ernest goes to africa[/url] beastility movie http://moviestrawberry.com/films/film_elsewhere/ movie about a man in love with a sheep
free hardcore porn movie tgp [url=http://moviestrawberry.com/films/film_get_rich_or_die_tryin/]get rich or die tryin[/url] corporate movie launches drink http://moviestrawberry.com/films/film_ice_spiders/ watch bleach movie
streeming wacht movie [url=http://moviestrawberry.com/films/film_south_west_9/]south west 9[/url] free movie downloads safe
free movie channels on comcast [url=http://moviestrawberry.com/films/film_betty_boop_and_the_little_king/]betty boop and the little king[/url] the whole story of movie the demon seed http://moviestrawberry.com/films/film_trouble_the_water/ monster movie photos
sniper used in the movie shooter [url=http://moviestrawberry.com/films/film_hell_in_the_pacific/]hell in the pacific[/url] magazine movie reviews http://moviestrawberry.com/films/film_a_special_magnum_for_tony_saitta/ movie theartor harrisburg

Tanpa Nama berkata...

And customers, he said, must be able to find and access
content that they desire. If you don't want to use the Apple remote there is another option. Maybe they thought that users wouldn't want DVD movies to take up space on their i -
Pod (which is strange, because i - Pods' 30GB and 60GB hard drives are plenty big enough).

my blog apple tv

Tanpa Nama berkata...

And since Mac - Book is sure to become your constant companion,
a durable polycarbonate shell keeps it ready for the rough and tumble of
everyday life. Some of the best apple models which are gaining popularity and which are driving
the people crazy include Mac - Book Pro and Mac - Book Air.
The Macbook is a part of the transition of Apple-Intel products, aimed to be used for the consumers in the educational markets.


Also visit my website ... mac book air

Tanpa Nama berkata...

Even though there are only 19 focal points, as opposed to Nikon's 39, the quality is still unparalleled. A Canon Powershot s60 software also comes either for Microsoft Windows operating software or for the Mac operating software, so this means whatever operating software you use, you can be sure that your Canon Powershot s60 digital camera will work great for you. On the other hand, the Nano worked fine, but after a couple of hours of steadicam work, my arms were getting tired.

Also visit my site canon 6d

Tanpa Nama berkata...

The hold is one of numerous accessories that can be utilized on the Canon 5D.
With so many additional and better features in the canon 5d mark iii camera, it
is not surprise that it is available at a much higher price than the 5DMark III camera.

For more information, take a look at the Canon EOS 5D Mark
3 technologies explained.

Tanpa Nama berkata...

This runs you through various steps such as choosing your country and language
and what specific elements you want to install. 1 feels excellent within
the hand not like the Motorola Xoom and the Acer Iconia A500.
Business travel become less an adventure and more an experience, this a 7 inch
tablet which you can take it anywhere with you.

my page samsung galaxy tab

Tanpa Nama berkata...

Just go and browse through some serviceed online websites
and acquisition out the deals of your best with just few simple
clicks. It has all the extra features that the i - Pad has too, just fewer apps
because it's fairly new compared to the i - Pad. Blackberry Playbook runs on Blackberry tablet operating system.

Also visit my web-site ... blackberry playbook review