“Ya Allah, bantulah aku untuk berzikir kepada-Mu, bersyukur kepada-Mu, dan beribadah kepada-Mu dengan baik.” (Diucapkan di penghujung solat setelah tahiyat akhir sebelum salam – Hadis Riwayat al-Bukhari, al-Adabul Mufrad, 1/239, no. 690. Abu Daud, 4/318, no. 1301. An-Nasaa’i, 5/86, no. 1286. Dinilai sahih oleh al-Albani)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | U-VideOo |
__________________________________________________________________________________

Selasa, April 06, 2010

Lahirnya Generasi Kartun

Lahirnya Generasi Kartun

http://an-nawawi.blogspot.com

Apabila belajar dan mengajarkan Kitab al-Umm (Imam asy-Syafi’i), Shohihaian (Dua kitab Sahih: al-Bukhari & Muslim), Tafsir Ibnu Katsir, al-Adzkar (Imam an-Nawawi), Fathul Bari (al-Hafiz Ibnu Hajar al-‘Asqalani), Bulughul Maram (juga al-Hafiz Ibnu Hajar), Kitab-kitab ‘Aqidah seperti ath-Thahawiyah dan Ushulus Sunnah (Imam Ahmad) pun kena tangkap dan dihalang, maka tidak hairanlah sekiranya masyarakat hari ini mula jahil terhadap agama.

Lebih malang, mereka mula meninggalkan agama mereka. Meninggalkan al-Qur’an dan perkataan-perkataan Nabi mereka dari Hadis-hadis yang sahih.

Akhirnya mereka pun beralih kepada kitab-kitab alternatif yang lain seperti Kitab Sin Chan, Doraemon, Dragon Ball dan yang sewaktu dengannya.

Maka, lahirlah generasi-generasi berfikiran kartun…

6 comments:

Tanpa Nama berkata...

nak sangat belajar dgn ulamak2 salaf yg dituduh wahabi tu
tapi...
f-org yg sm-

mr edz berkata...

begitulah adanya...

MR.PH berkata...

dah jadi hati bertambah hitam lgsng tiada ilmu ttg agama semua serah kpd ustaz....kita pun dgr ustaz ckp tanpa usul periksa ttg kesahihannya..

Wan Perlis berkata...

lebih bahaya generasi tuduh menuduh org wahabi

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum.

Sememangnya kartun kerana guru-guru yang mengajar itu pun kartun, ibarat ketam mengajar anaknya berjalan lurus. Pihak berkuasa yang menangkap guru-guru kartun itu bukannya tidak membuat penilaian dan perisikan terlebih dulu terhadap isi penyampaian sang guru kartun. Al maklumlah, ramai yang mahu jadi ustaz tak bertauliah. Kamu mahu diubati dan dibedah dengan doktor tak bertauliah? Sekarang macam2 hal, ustaz ayah pin kerajaan langit pun ada. Hati2!

M K Anuar berkata...

kartun merupakan salah satu agenda Yahudi Laknatullah utk meracun fikiran anak2 org Islam.. Berhati2lah..