“Ya Allah, bantulah aku untuk berzikir kepada-Mu, bersyukur kepada-Mu, dan beribadah kepada-Mu dengan baik.” (Diucapkan di penghujung solat setelah tahiyat akhir sebelum salam – Hadis Riwayat al-Bukhari, al-Adabul Mufrad, 1/239, no. 690. Abu Daud, 4/318, no. 1301. An-Nasaa’i, 5/86, no. 1286. Dinilai sahih oleh al-Albani)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | U-VideOo |
__________________________________________________________________________________

Jumaat, Ogos 06, 2010

Kerana Muzik...

Kerana Muzik...


Dibacakan kepada mereka Kitabullah, mereka pun tunduk...

Bukan kerana mereka takut, tapi kerana lalai dan alpa.

Namun, untuk mendengar nyanyian, mereka bagaikan lalat yang menari-nari terbang...

Demi Allah, mereka tidak menari kerana Allah, Tuhan mereka.

Rebana, seruling, irama muzik, dan para penyanyinya bilakah agaknya sebuah ibadah dapat dilakukan dengan hiburan?

Kitabullah menjadi berat buat mereka...

Di ketika melihat al-Qur’an membebani mereka dengan perintah dan larangan.

Manakala tarian menjadi menjadi ringan buat mereka kerana nyanyian itu nista...

Dan kebatilan pasti menjadi teman kepada para penggemarnya.

Realiti syari’at dan kebenaran mereka tinggalkan...

Mengikuti kefahaman kaum sesat yang zahir menebar.

Mereka menjadikan kemenangan dengan perdebatan...

Ayat-ayat syair menjadi mantera menyesatkan yang menyerang dengan ganas.

Nyanyian memuaskan nafsu-nafsu mereka...

Segala yang mustahil dan nista seolah-olah mereka capai dalam nyanyian.

Dengan nyanyian mereka jadikan ketaatan, taqarrub dan sunnah yang selalu dilakukan...

Dengannya mereka meniru guru-guru kesesatan.

Al-Qur’an, hadis-hadis dan fatwa para sahabat bukan lagi keutamaan, tidak lagi bererti...

Buat mereka, syair itu kehidupan...

Demi Allah, musuh tidak pernah tewas dengan kebatilan, bahkan merekalah yang tewas dengan musuh...

Di hati mereka penuh dengan angan-angan dan nafsu!

Pendahuluan

Perkembangan dunia muzik masa ini berkembang dengan sangat pesat. Dengannya telah menjadi seribu satu kepentingan, seiring dengan gaya hidup manusia masa kini yang menganggap begitu mementingkan seni dan daya ketamadunan. Pelbagai teknologi dan peralatan telah dicipta seiring dengan keinginan muzik yang lebih kepuasan lagi luar biasa. Pelbagai genre muzik terus berevolusi dan dikehadapankan. Menjadi satu sumber pendapatan dan kewangan/ekonomi. Bakat-bakat baru terus dicari dan tampil ke khalayak umum. Lelaki dan wanita semuanya seiring berlumba mendapatkan tempat dan glamour.

Begitulah dunia muzik terus pesat memenuhi ruang tempat dengan menebar sayapnya ke segenap sudut kehidupan manusia. Bermula dengan genre muzik kompang, instrumental, joget lambak, nasyid, muzik islami, pop yeh yeh, retro, balada, seni tradisional, hip hop, metal, rock, heavy metal, sehinggalah kepada black metak dan muzik ganas. Kini ianya telah berjaya menembusi sehingga ke liang-liang hati manusia seluruhnya. Segenap tempat dan ruang sentiasa dan pasti dipenuhi dengan suara-suara bingit yang bernama muzik. Dari ruang bilik-bilik rumah, kenderaan, pejabat, pasaraya, universiti, majlis-majlis, malah sehingga ke dalam masjid-masjid mereka pun kini dipenuhi dengan suara-suara muzik. Tanpanya, manusia menjadi lemah dan lesu. Begitulah betapa telah jayanya propaganda musuh-musuh Islam menguasai hati-hati umat Islam dengan senjata tanpa rupa. Hanya dengan kombinasi gubahan bunyi dan suara, manusia terperangkap tidak dapat keluar.

Dari itu, pernahkah kita terfikir bagaimanakah sebenarnya Islam meletakkan persoalan muzik ini sebenarnya? Bagaimanakah sebenarnya Islam meletakkan hukum berkaitan muzik yang semakin bermaharajalela ini? Di mana manusia semakin mabuk dan hanyut dengan kemerduan serta gemersik irama muzik dari hari ke sehari. Yang kini manusia ketagih dengannya, terasa sepi lagi sunyi tanpanya. Seakan kehidupan tanpa muzik boleh menjadikan mereka gila tak tentu hala.

Begitulah realiti apabila kita meninggalkan Islam dalam menilai kewujudan dan perkembangan muzik tersebut. Yang dengan muzik, manusia menjadi gila, mabuk, tersihir, dan terpesona dengan pelbagai jenis syubhat dan kemaksiatan. Genderang muzik menjadi penebar semangat ke arah pelbagai gejala rosak akhlak. Genderang muzik jugalah yang mengobarkan semangat menentang hukum-hukum Allah dari tunjang utamanya yang bernama tauhid. Dengannya jarum-jarum syubhat dan perosak jiwa dimasukkan. Melalui liriknya yang merosakkan aqidah dan agama menjadi makanan yang mudah dihadam disebabkan salutan istimewanya yang begitu lazat dengan iringan muzik mempersona. Racun-racun menusuk ke dalam jiwa dan hati tanpa dirasakan kesakitannya. Umat Islam tumbang longlai satu demi satu. Diruntuhkan nilai-nilai keislamannya dari dalam tunjang kalbu dan lubuk jiwa tanpa sedar. Semuanya dengan senjata bernama muzik. Tiada senjata yang ampuh mampu merosakkan jiwa-jiwa umat Islam secara langsung. Namun, dengan jarum-jarum muzik ini, tampak mudah sekali umat Islam tersihir alpa. Jiwa-jiwa mereka diracun dengan keindahan yang menipu.

Maka dari itu, tulisan ini penulis dedikasikan sebagai salah sebuah buku dari antara buku-buku yang hadir ke hadapan anda bagi menjelaskan persoalan sebenar muzik dari kaca mata Islam. Tulisan ini tampil dengan sebuah pembentangan berdasarkan ayat-ayat al-Qur'an, hadis-hadis Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam, dan fatwa-fatwa serta pendapat para ulama dari generasi awal umat Islam iaitu generasi para sahabat, tabi'in, dan ulama setelahnya yang berpegang teguh di atas prinsip Ahlus Sunnah wal-Jama'ah. Semoga dengannya mampu menjadi neraca ukur terhadap fenomena muzik yang semakin bermaharajalela di persada dunia manusia sejagat. Yang dengannya umat Islam menjadi mabuk dan hanyut. Tertipu dengan pelbagai alasan seperti muzik berentak nasyid, muzik dzikir, muzik islami, dan seumpamanya. Semoga jiwa-jiwa yang sakit dapat terubat dan diruqyah melalui tulisan ini. Supaya ianya mampu membantu diri tidak terus diracuni oleh muzik berbisa penuh kelicikan. Semoga mampu menjadi pengubat agar tidak lalai lagi sehingga melupakan al-Qur'an, as-Sunnah dan usaha mempelajarinya dengan tekun disebabkan telah enak dibuai nyanyian dan muzik.

Baca Tulisan yang dimaksudkan di sini:
http://fiqh-sunnah.blogspot.com/2010/08/176-sikap-ahlus-sunnah-wal-jamaah.html

0 comments: