“Ya Allah, bantulah aku untuk berzikir kepada-Mu, bersyukur kepada-Mu, dan beribadah kepada-Mu dengan baik.” (Diucapkan di penghujung solat setelah tahiyat akhir sebelum salam – Hadis Riwayat al-Bukhari, al-Adabul Mufrad, 1/239, no. 690. Abu Daud, 4/318, no. 1301. An-Nasaa’i, 5/86, no. 1286. Dinilai sahih oleh al-Albani)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | U-VideOo |
__________________________________________________________________________________

Selasa, Disember 04, 2012

Syafa’at Al-Qur’an Untuk Yang Beramal Dengannya

Syafa’at Al-Qur’an Untuk Yang Beramal Dengannya

Abu Numair Nawawi B. Subandi 


Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda:

اقْرَءُوا الْقُرْآنَ فَإِنَّهُ يَأْتِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ شَفِيعًا لِأَصْحَابِهِ، اقْرَءُوا الزَّهْرَاوَيْنِ الْبَقَرَةَ، وَسُورَةَ آلِ عِمْرَانَ، فَإِنَّهُمَا تَأْتِيَانِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ كَأَنَّهُمَا غَمَامَتَانِ، أَوْ كَأَنَّهُمَا غَيَايَتَانِ، أَوْ كَأَنَّهُمَا فِرْقَانِ مِنْ طَيْرٍ صَوَافَّ، تُحَاجَّانِ عَنْ أَصْحَابِهِمَا، اقْرَءُوا سُورَةَ الْبَقَرَةِ، فَإِنَّ أَخْذَهَا بَرَكَةٌ، وَتَرْكَهَا حَسْرَةٌ، وَلَا تَسْتَطِيعُهَا الْبَطَلَةُ. قَالَ مُعَاوِيَةُ: بَلَغَنِي أَنَّ الْبَطَلَةَ: السَّحَرَةُ

“Bacalah al-Qur’an kerana sesungguhnya di hari kiamat nanti ia akan menjadi syafa’at kepada orang-orang yang mengikutinya (menjadi ahlinya). Bacalah al-Zahrawain (dua cahaya yang bersinar), iaitu surah al-Baqarah dan Surat Ali ‘Imran. Kerana keduanya akan datang pada hari Kiamat seakan-akan dua awan besar atau seperti dua kelompok besar dari burung-burung yang akan menjadi hujjah (pembela) orang-orang yang sentiasa membacanya. Kamu bacalah surah al-Baqarah, kerana mengambilnya adalah barakah, meninggalkannya adalah kerugian, dan al-Bathalah (ahli kebathilan) tidaklah dapat menguasainya.” Kata Mu’awiyah: Al-Bathalah (Ahli kebathilan) adalah tukang sihir.” (Musnad Ahmad, no. 22213. Shahih Muslim, no. 804)

An-Nawwas B. Sa’man al-Kilaabi radhiyallahu ‘anhu berkata: “Aku mendengar Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda:

يُؤْتَى بِالْقُرْآنِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَأَهْلِهِ الَّذِينَ كَانُوا يَعْمَلُونَ بِهِ تَقْدُمُهُ سُورَةُ الْبَقَرَةِ، وَآلُ عِمْرَانَ، وَضَرَبَ لَهُمَا رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ثَلَاثَةَ أَمْثَالٍ مَا نَسِيتُهُنَّ بَعْدُ، قَالَ: «كَأَنَّهُمَا غَمَامَتَانِ، أَوْ ظُلَّتَانِ سَوْدَاوَانِ بَيْنَهُمَا شَرْقٌ، أَوْ كَأَنَّهُمَا حِزْقَانِ مِنْ طَيْرٍ صَوَافَّ، تُحَاجَّانِ عَنْ صَاحِبِهِمَا

“Akan didatangkan dengan al-Qur’an pada hari kiamat dan ahlinya yang mana dia beramal dengannya, terutamanya Surah al-Baqarah dan Ali ‘Imran.”

Dan Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam telah membuat tiga permisalan dengan keduanya yang aku tidak akan lupa setelah itu:

“Kedua-dua Surah (Al-Baqarah dan Ali ‘Imran) seperti awan atau naungan (payung) yang berwarna hitam yang di antara keduanya ada cahaya, atau keduanya seperti sekelompok burung yang berbaris yang melindungi orang yang mengikuti (mengamalkan) kedua Surah tersebut.” (Shahih Muslim, no. 805)

Dalam riwayat at-Tirmidzi:

يَأْتِي القُرْآنُ وَأَهْلُهُ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ بِهِ فِي الدُّنْيَا تَقْدُمُهُ سُورَةُ البَقَرَةِ وَآلُ عِمْرَانَ

“Akan didatangkan dengan al-Qur’an pada hari kiamat dan ahlinya yang mana dia beramal dengannya di dunia terutamanya Surah al-Baqarah dan Ali ‘Imran.” (Sunan at-Tirmidzi, no. 2883)

Kemudian Imam at-Tirmidzi mengatakan:

وَمَعْنَى هَذَا الحَدِيثِ عِنْدَ أَهْلِ العِلْمِ أَنَّهُ يَجِيءُ ثَوَابُ قِرَاءَتِهِ، كَذَا فَسَّرَ بَعْضُ أَهْلِ العِلْمِ هَذَا الحَدِيثَ وَمَا يُشْبِهُ هَذَا مِنَ الأَحَادِيثِ أَنَّهُ يَجِيءُ ثَوَابُ قِرَاءَةِ القُرْآنِ. وَفِي حَدِيثِ النَّوَّاسِ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَا يَدُلُّ عَلَى مَا فَسَّرُوا إِذْ قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: وَأَهْلُهُ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ بِهِ فِي الدُّنْيَا فَفِي هَذَا دَلَالَةٌ أَنَّهُ يَجِيءُ ثَوَابُ العَمَلِ

“Dan makna hadis ini di sisi ahli ilmu, bahawasanya mereka berpendapat akan didatangkan pahala kepada pembacanya. Demikianlah tafsiran sebahagian ahli ilmu tentang hadis ini dan apa yang serupa dari hadis-hadis berikut bahawasanya akan didatangkan pahala bacaan al-Qur’an. Dan di dalam hadis an-Nawwas daripada Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam tersebut menunjukkan ke atas penafsiran apabila Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam berkata:

“Dan ahlinya yang beramal dengannya di dunia.” Maka padanya ini adalah dalil bahawa akan didatangkan pahala amal.” (Sunan at-Tirmidzi, 5/160)

Hadis Dhai’f, Tidak Sahih!

Imam at-Tirmidzi meriwayatkan:

أَخْبَرَنَا حَفْصُ بْنُ سُلَيْمَانَ، عَنْ كَثِيرِ بْنِ زَاذَانَ، عَنْ عَاصِمِ بْنِ ضَمْرَةَ، عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ

“Telah menghkhabarkan kepadaku Hafsh B. Sulaiman, daripada Katsir B. Zaazaan, daripada ‘Ashim B. Dhomrah, daripada ‘Ali B. Abi Thalib beliau berkata:

Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda:

مَنْ قَرَأَ الْقُرْآنَ وَاسْتَظْهَرَهُ، فَأَحَلَّ حَلَالَهُ، وَحَرَّمَ حَرَامَهُ أَدْخَلَهُ اللَّهُ بِهِ الجَنَّةَ وَشَفَّعَهُ فِي عَشَرَةٍ مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ كُلُّهُمْ قَدْ وَجَبَتْ لَهُ النَّارُ

“Sesiapa yang membaca al-Qur’an dan menghafaznya, menghalalkan apa yang dihalalkan oleh Allah, dan mengharamkan apa yang diharamkan oleh Allah, maka Allah memasukkan dengannya ke Syurga dan boleh memberi syafa’at (pertolongan) sepuluh orang dari ahli keluarganya yang telah dipastikan masuk Neraka.” (Sunan at-Tirmidzi, no. 2905)

Kata at-Tirmidzi rahimahullah (Wafat: 279H):

هَذَا حَدِيثٌ غَرِيبٌ لَا نَعْرِفُهُ إِلَّا مِنْ هَذَا الوَجْهِ وَلَيْسَ لَهُ إِسْنَادٌ صَحِيحٌ، وَحَفْصُ بْنُ سُلَيْمَانَ أَبُو عُمَرَ بَزَّازٌ كُوفِيٌّ يُضَعَّفُ فِي الْحَدِيثِ

“Hadis ini ghariib (asing), tidak diketahui darinya melainkan dari wajah ini dan tidak memiliki isnad yang sahih. Dan Hafsh B. Sulaiman adalah Abu ‘Umar, saudagar dari Kuffah, dan beliau dilemahkan dalam hadis.” (Sunan at-Tirmidzi, 5/171)

Syaikh al-Albani mengatakan, “Dha’if jiddan.” Diriwayatkan oleh Ahmad, at-Tirmidzi, Ibnu Majah, dan ad-Darimi.

Sebagai catatan dan peringatan: Maka telah kelirulah orang-orang yang mengabaikan al-Qur’an, tidak membacanya, dan tidak juga mengamalkannya, lalu dia beranggapan dengan menghantar anak-anak menghafaz dan mengamalkan al-Qur’an, kelak akan mampu menyelamatkannya di hari Kiamat.

Hakikatnya, yang paling utama untuk berusaha beramal dengan al-Qur’an itu adalah dirinya sendiri sebelum dia boleh menjadi contoh dan memerintahkan orang lain mengamalkannya. Bukan hanya sekadar memerintahkan sang anak menghafaz Surah itu dan ini, tetapi dia sendiri berlepas tangan dari al-Qur’an lalu kemudian boleh pula mengharap amal-amal (bacaan al-Qur’an) anaknya tersebut menjadi syafa’at untuknya. Sungguh ini benar-benar keliru.

Renungilah firman Allah Ta’ala berikut:

يَوْمَ لَا يَنْفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ (88) إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ (89) وَأُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقِينَ

“(Iaitu) di hari yg di mana harta dan anak-anak tidak lagi bermanfaat, kecuali orang-orang yang menghadap Allah dengan hati yang saliim (bersih suci). Dan didekatkan al-Jannah (Syurga) itu untuk orang-orang yang bertaqwa.” (Surah asy-Syu'araa, 26: 88-89)

Allah Ta’ala juga berfirman dalam ayat yang lain:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا

“Wahai orang-orang yang beriman, jagalah diri-diri kalian dan ahli keluarga kalian dari Neraka.” (Surah at-Tahrim, 66: 6)

Dalam sebuah hadis, Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda:

يُقَالُ لِصَاحِبِ الْقُرْآنِ: اقْرَأْ، وَارْقَ، وَرَتِّلْ كَمَا كُنْتَ تُرَتِّلُ فِي الدُّنْيَا، فَإِنَّ مَنْزِلَتَكَ عِنْدَ آخِرِ آيَةٍ تَقْرَؤُهَا

“Dikatakan kepada shohibul Qur’an (orang-orang yang membaca, mempelajari, dan mengamalkan al-Qur’an): “Bacalah, dan naiklah, dan tartilkanlah (bacalah dengan perlahan-lahan) sebagaimana engkau membacanya di dunia. Kerana sesungguhnya kedudukan engkau di sisi akhir ayat yang engkau baca.” (Musnad Ahmad, no. 6799. Sunan Abu Daud, no. 1464. Sunan at-Tirmidzi, no. 2914)

Kemudian dalam hadis yang lain, Sabda Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam:

خَيْرُكُمْ مَنْ تَعَلَّمَ القُرْآنَ وَعَلَّمَهُ

“Sebaik-baik kamu adalah sesiapa yang mengamalkan al-Qur’an dan mengajarkannya.” (Shahih al-Bukhari, no. 5027)

Wallahu a’lam.

11 comments:

Tanpa Nama berkata...

I'm curious to find out what blog system you are utilizing? I'm haνing some minοr securіtу іѕsues with
my latest website and I woulԁ like to find something moгe secure.
Do you have аnу suggestions?

Also viѕit mу weblog; rocket spanish reviews

Tanpa Nama berkata...

Hello there! I know this is κinԁa off
toρic but I ωas ωоndering which
blog platfoгm are уοu uѕing for thіs site?
I'm getting fed up of Wordpress because I'vе had issues
with hackers anԁ I'm looking at options for another platform. I would be fantastic if you could point me in the direction of a good platform.

my web page :: personal injury insurance

Tanpa Nama berkata...

[b][url=http://www.beatsbydrekings.com/]Beats By Dre Outlet[/url][/b] a post on Brandplay highlights biggest banking touch that is regarded as the nearly impossible-impacting up to (click the link to travel to Brandplay, places to play the posting). requiring achieved what are the Dove young team in the present day, I appreciate this is a reached-relating to-YouTube virus-like deal. the problem provides the operation of cook-moving upward, air-combing plus re-Modelling where adopts the typically cosmetic makeup products conventional, in addition to the parts of your record "not surprising most typically associated with perceptions richness are usually altered,


[b][url=http://www.beatsbydrevogue.com]Beats by Dre Cheap[/url][/b] opposite a crowd of 500 travelers, 32 with all the DMV's marked conga online poker players battled to be able to cal. king Conga title and simply reward of $2,000 over at la Fountaas part ofe Bleue nham, md. every single single pro experienced been allows 90 seconds from the first,Second and after that third rounds. for the fourth attack, The allotment seemed to be to 45 minutes and in the last issue in which title, Both Dews in addition to the greatest opposition "Pooh" for CCB group of musicians ingested one minute within turn out to be their personal value through the title,


http://www.beatsbydreking.com when it comes to strengen Nachwtern gehen viele zu Grunde und, viagra vielfach bereinstimmend versichert wurde. Endlich habe ich Nachrichten, Cialis kaufen Lech bei Augsburg ein versp tetes junges l nnchen. che ne fossero prirna informati. inside the course of seaside grettle, it is also realistic to have a multitude of tools with your dependents for instance cruising, fishing, or water skiing. moreover, there should be a lot restaurants for the nutrient water. it, many people after all travel usually the pond during the night and maintain social gathering accessible among outstanding places to eat to choose from,

Tanpa Nama berkata...

[url=http://www.bagsoneonsale.com/]hermes outlet sale[/url] Prada handbags make fantastic kind of functionality. you can actually pair of shoes it with your a great deal of attractive blowout are dressed for professional dishes. you may compare with a Prada plastic bag using easy gown. clothes in jeans along with white shirt, you should purchase a tote that many go you know by tight pants or skirts. except features at Prada personal belongings, kinds stable. could typically container you carry bought genuinely counterfeited, your Prada can last for evere,forever. last, The variety of the bags totally from Prada is straightforward, until now stereotypical. the moment you pay for Eurohandbag, you get these kinds of traits in a Prada back pack.


[url=http://www.bagstoyousale.com/]cheap hermes bags[/url] the amazon website deals on behalf of performer bags


[url=http://www.bagsforyousale.com/]cheap hermes handbags[/url] they wish to your rent you a cheerful christmas time

Tanpa Nama berkata...

Right away I аm gοing aωaу to ԁo my breаkfaѕt, when having my
bгeаkfast сoming yet again to read fuгther news.



Alsо visit my web-site - water filters for faucets

Tanpa Nama berkata...

Τhanκs , I've recently been looking for information approximately this subject for ages and yours is the greatest I have found out so far. But, what concerning the conclusion? Are you sure concerning the supply?

Look into my blog - http://Bestventureinc.com/elgg2/pg/profile/Sommer12F

Tanpa Nama berkata...

Way cool! Sοme еxtremely valіd ρoints!
I apprесiate уou penning this pоst plus the гest of
the ωebsitе is very good.

My blog ροst; Daily car insurance

Abdullah berkata...

Barakallahu fi kum..

Tanpa Nama berkata...

It is perfect time to make some plans for the future and it is time to be happy.
I have read this post and if I could I wish to suggest you few interesting things or advice.
Maybe you can write next articles referring to this article.
I want to read more things about it!

my webpage :: nike air max billig

Adi Purwadi berkata...

Jazakallahu khair wabarakallahu fiik.

nfendy berkata...

to This Tanpa Nama guy... Paid to Post lover eh..

to Ibnu Subandi, Jazakallah Khairan ya akhi atas tulisan anta ni.