“Ya Allah, bantulah aku untuk berzikir kepada-Mu, bersyukur kepada-Mu, dan beribadah kepada-Mu dengan baik.” (Diucapkan di penghujung solat setelah tahiyat akhir sebelum salam – Hadis Riwayat al-Bukhari, al-Adabul Mufrad, 1/239, no. 690. Abu Daud, 4/318, no. 1301. An-Nasaa’i, 5/86, no. 1286. Dinilai sahih oleh al-Albani)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | U-VideOo |
__________________________________________________________________________________

Sabtu, Oktober 16, 2010

Demonstrasi Jalanan Bukan Ajaran Islam

Demonstrasi Jalanan Bukan Ajaran Islam

Oleh: Abu Numair
Pihak berkuasa berhak menahan dan memenjarakan peserta/aktivis demonstrasi sebagaimana kata Imam asy-Syaukani


Demonstrasi mengganggu keharmonian awam. Pihak berkuasa perlu bertindak.

Akhir-akhir ini adegan dan slogan demonstrasi jalanan ke atas pemerintah sering sekali dilaungkan. Diberi nama pula sebagai sarana amar makruf nahi mungkar dan jihad. Maka, suara-suara kebencian dan protes ke atas pemerintah pun meluap-luap.

Sangat menyedihkan adalah apabila pelbagai aksi dan adegan demonstrasi ini kian menjadi fenomena masyarakat dalam negara kita.

Menurut Kamus Dewan, maksud demonstrasi dalam konteks ini merujuk kepada “Tunjuk perasaan dengan cara berkumpul beramai-ramai, berarak, dll. (Termasuk di dalamnya membuat kacau). Berdemonstrasi maksudnya menunjuk perasaan (kerana memprotes dll.” (Kamus Dewan, Edisi Keempat, m/s. 332 – Dewan Bahasa dan Pustaka)

Ikuti artikel selengkapnya di website baru kami, http://www.ilmusunnah.com/demonstrasi-jalanan-bukan-ajaran-islam/

14 comments:

prihatin berkata...

salam
setuju demonstrasi dalaman terhadap pemerintah tidak ada asas hujah yg kukuh. Harus dapat bezakan keadaan seorang sahabat yg memberi amaran akan membetulkan khalifah umar dengan pedang, dan kisah muslimah yg menegur umar tentang soal mahar kahwin.
perarakan umar di mekah zaman awal Islam sebagai tunjukkan keberadaannya dalam Islam. Sementara dakwah di bukit sofa oleh Rasul adalah menerangkan Islam kepada orang mushrik.

prihatin berkata...

salam
setuju demonstrasi dalaman terhadap pemerintah tidak ada asas hujah yg kukuh. Harus dapat bezakan keadaan seorang sahabat yg memberi amaran akan membetulkan khalifah umar dengan pedang, dan kisah muslimah yg menegur umar tentang soal mahar kahwin.
perarakan umar di mekah zaman awal Islam sebagai tunjukkan keberadaannya dalam Islam. Sementara dakwah di bukit sofa oleh Rasul adalah menerangkan Islam kepada orang mushrik.

Tobi berkata...

saya percaya tuan blog bukanlah orang aktif politik, tetapi hanya menelaah ilmu agama semata2..

tuan blog kna tahu bagaimana sifat2 nak jadi amir (pemerintah). sama ke seperti sekarang, mempersoalkan hukum Allah.. dan demonstrasi ni bukan memberontak seperti yang tuan maklumkan di atas, konteks memberontak ni sperti angkat senjata (perang).. sekarang ni kita bersabar dan ambil kaedah aman iaitu masuk demokrasi (pilihan raya), perlu di ingat bahawa demokrasi d perkenalkan oleh yahudi.tapi kita guna juga sebab nk kekalkan kedamaian yang ada sekarang ini(bersabar kan). kecuali kita d perangi, takda jalan lain dah kecuali angkat senjata, jihad perang (yang di war2kan oleh penjajah sebagai 'pemberontak') .. dalam demokrasi (pilihan raya), pemerintah kena adil dan tentang adil ni juga tuan telah sebut di atas. yang saya faham perhimpunan aman ini hanya menuntuk keadilan iaitu bersih, selepas di tegur secara halus tetapi tidak di endahkan, maka pakatan menegur secara berhimpun..

perlu di ingat, itu usaha yang murni untuk menyuruh kerajaan kembali kepada sistem islam, di anggap mulia di sisi Allah. tetapi jika ulama' pas mendiamkan diri, hanya beribadah semata2, ulama' pas tahu apa akibatnya dan apa yang perlu di jawab akhirat kelak..

banyak saya nak ulas, tapi setakat ini sahaja.. saya tak salahkan penulisan tuan, tapi perlu di rujuk dengan guru2@ ulama'2.. dalam islam, nk mngaji kena ada guru..

ok, slamat beramal

Hasmawi berkata...

Setuju dgn tuan Tobi.. mabruk..

Tanpa Nama berkata...

buat ape DEMONSTRASI jalanan wahai umat ISLAM... jgn kite tiru budaya BARAT... demonstrasi ini juga diperkenalkan oleh golongan yahudi laknatullah!
lupekah kite kerana DEMONstrasilah khalifah utsman r.a. dibunuh??? kerana demonstrasi juga kerajaan iran dipimpin golongan syiah yg sesat!

Living Seed berkata...

kalau sistem Pilihan raya tak adil, BN tak hilang la 5 negeri,kalau BN tipu, depa boleh jer senang-senang RAMPAS Kelantan dan Penang balik!!

mencari kebenaran berkata...

Terima kasih Tuan Blog atas dalil2... cuma ini pandangan ringkas saja (sebeb tengah sibuk kerja)...Bagaimana kita nak berinteraksi dengan isu2 :-
-penuduhan qazaf (masyarakat sudad tidak ada pertimbangan syariat dalam hal ini... kesian)
-Isu pemborosan pemimpin negara
-Isu penindasan rakyat sebuah negeri KELANTAN
-Isu akhlak
-penipuan pilihanraya (bagaimana gaji mereka)
-Isu kemurtadan
Hal-hal seperti ini sudah hampir jadi maklum bidhorurah..
Kalau tuan blog tidak terlibat dengan gerakan politik atau gerakan Islam- sila kemukan nas untuk rad(tolak) menegur pemimpin yang tidak layak memimpin manusia (bukan org melayu shj, org cina dan india pun mrk tak layak)...

maaf terkadang emosi..astaghfirullah

Tanpa Nama berkata...

kau dn kera jaan kau memang alat iblis satu dunia dh tau terang2 brsekongkol dgn zionis mahluk gila kuasa mcm kau ni akan dpt balasan cash insyAllah aku rasa kau ni mmg keturunan kafir laknatullah suka buat fitnah puak wahabi laknatullah mcm kau ni dh byk aku sebat aku akan pastikan wahabi laknatullah mcm kau takan dpt bertapak d tanah mlayu ni insyAllah demi masa kau dn ketua kafir saud akan habis tk lama lagi tk puas ati mai jmpa aku kt kramat dn kg baru aku bkn mcm kau baling batu sembunyi tangan mai mai

Arelll berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Arelll berkata...

ulasan yang berat sebelah.adakah konsep ulama menasihati pemerintah ada dijalankan di Malaysia??adakah ulama muda umno dpt menasihati pemeritah skarang yang terang lagi bersuluh amat zalim dlm menjalankan pemerintahan? (baca kes safwan)

cukuplah contoh,ulama sepatutnya menasihati pemimpin,seorang pemimpin itu bukan shaja perlu elok dlm hal pemerintahan tetapi juga dri segi hal keluarga.adakah layak seorang yang gagal mendidik isterinya menutup aurat dan membiarkan ank2nya berpelesiran diparti liar diangkat sebagai pemimpin??bilamana agama diketepikan dn pemerintahan barat dijulang (demokrasi) maka akan kucar kacirlah negara itu.

tn penulis,

anda mmberi contoh pemerintahan khalifah,tetapi sikap pemimpin negara kita langsung tidak mengambarkan sbgai seorang khalifah sndiri.jika anda sayangkan negara ini dan juga islam,anda sepatutnya bngun menegur pemimpin negara,bukannya menyokong tindakan dan kezaliman yg dilakukan pemimpin kepada rakyatnya (baca kes safwan).ini kah pemimpin islam?

Tanpa Nama berkata...

org macam Arelll dan Safwan ni yg liar sebenarnya. Tak beradab.

MoSE berkata...

Al-Azhar Grand Sheikh Ahmed al-Tayeb broke with strict traditional interpretations of Islamic law on Sunday by arguing that people have the right to call for the ousting of corrupt rulers. Throughout history, Islam’s great religious scholars have said that revolting against tyrants is not recommended, since such revolts may lead to chaos. Such thinking is dominant in Saudi Arabia, where the ruling regime makes use of religion to suppress dissidents.


Some ultra-conservative Salfis had aligned themselves to this tradition, calling on people not to take part in the massive demonstrations against former President Hosni Mubarak, which led eventually to his ousting from power.

However, some Islamic scholars have said that people can revolt if the ruler is a tyrant.

“People have the right to hold peaceful demonstrations to express their disobedience towards despots,” said Tayeb in a speech that was read out by his chancellor, Professor Hassan al-Shafeli, on Sunday.

However, Tayeb argued that the only condition on protesting against tyrannical rule was that weapons should not be used, as this “could lead to civil wars that would be an introduction to a greater chaos that can’t be controlled.”

Recently, Al-Azhar, Egypt's prestigious seat of Sunni Muslim learning, launched a series of initiatives to achieve a national consensus over certain issues, such as the freedoms and rights of religious minorities.

Experts say that the recent increase in pronouncements from Al-Azhar is aimed at rehabilitating its image after decades of being seen as a tool of Egypt's regime.

This month, the Islamic institution issued a bill of rights document aimed at protecting civic freedoms in a new constitution, and which received the support of various Egyptian political parties and religious groups.

AlMasryAlyoum



______________________________________________________________________





Pendapat Sheikhul Azhar tentang menentang pemerintah zalim dan demonstrasi aman

Fadhilatul Imam Al-Akbar Prof Dr Ahmad Tayyib menegaskan :

Penentangan terhadap Golongan yang Zalim dan Melampaui Batas tanpa menggunakan senjata dan tanpa menumpahkan darah bukanlah termasuk dalam KHURUJ 'ALAL IMAM (Penentang dan Penderhaka kepada Pemerintah).

Bukanlah juga Penentangan tersebut suatu KeSESATAN yang membawa ke neraka,BAHKAN:

Usaha menentang/berhadapan dengan kezaliman tersebut adalah suatu perkara yang perlu dipraktikkan/disuburkan dalam kehidupan kita.

*Boleh tengok la cara ILMU(UMNO) faham Islam mcmana berbanding ulamak Muktabar*

~TGNA,Ustaz Azhar tak payah jawab,Syaikhul Azhar yang tolong jawabkan!~

teks dalam bahasa arab

______________________________________________________________________



Fadhilatul Imam Al-Akbar,Syaikhul Azhar As-Syarif Prof Dr Ahmad Tayyib menegaskan lagi :

Adalah menjadi hak rakyat untuk keluar BERDEMONSTRASI terhadap pemerintah secara aman, sekiranya pemerintah tersebutt zalim dan membawa kerosakan kepada negara.

As-Sunnah An-nabawiyah yang mulia membenarkan/mengizinkan DEMONSTRASI/TUNJUK PERASAAN secara AMAN untuk menentang dan berhadapan dengan pemimpin yang zalim apabila dia berdegil tidak mahu mendengar nasihat(dan suara) rakyatnya.



teks dalam bahasa arab



p/s: malang sekiranya orang-orang Islam sendiri menolak kalam-kalam di atas ini dan terus berkeras menyokong kerajaan yang zalim dan menindas rakyatnya...

bahkan sanggup mengelirukan rakyat mengatakan bahawa menentang kerajaan zalim itu salah dan demonstrasi aman itu haram...

Sheikhul Azhar juga telah mengiktiraf demonstrasi aman..

MoSE berkata...

Al-Azhar Grand Sheikh Ahmed al-Tayeb broke with strict traditional interpretations of Islamic law on Sunday by arguing that people have the right to call for the ousting of corrupt rulers. Throughout history, Islam’s great religious scholars have said that revolting against tyrants is not recommended, since such revolts may lead to chaos. Such thinking is dominant in Saudi Arabia, where the ruling regime makes use of religion to suppress dissidents.


Some ultra-conservative Salfis had aligned themselves to this tradition, calling on people not to take part in the massive demonstrations against former President Hosni Mubarak, which led eventually to his ousting from power.

However, some Islamic scholars have said that people can revolt if the ruler is a tyrant.

“People have the right to hold peaceful demonstrations to express their disobedience towards despots,” said Tayeb in a speech that was read out by his chancellor, Professor Hassan al-Shafeli, on Sunday.

However, Tayeb argued that the only condition on protesting against tyrannical rule was that weapons should not be used, as this “could lead to civil wars that would be an introduction to a greater chaos that can’t be controlled.”

Recently, Al-Azhar, Egypt's prestigious seat of Sunni Muslim learning, launched a series of initiatives to achieve a national consensus over certain issues, such as the freedoms and rights of religious minorities.

Experts say that the recent increase in pronouncements from Al-Azhar is aimed at rehabilitating its image after decades of being seen as a tool of Egypt's regime.

This month, the Islamic institution issued a bill of rights document aimed at protecting civic freedoms in a new constitution, and which received the support of various Egyptian political parties and religious groups.

AlMasryAlyoum



______________________________________________________________________





Pendapat Sheikhul Azhar tentang menentang pemerintah zalim dan demonstrasi aman

Fadhilatul Imam Al-Akbar Prof Dr Ahmad Tayyib menegaskan :

Penentangan terhadap Golongan yang Zalim dan Melampaui Batas tanpa menggunakan senjata dan tanpa menumpahkan darah bukanlah termasuk dalam KHURUJ 'ALAL IMAM (Penentang dan Penderhaka kepada Pemerintah).

Bukanlah juga Penentangan tersebut suatu KeSESATAN yang membawa ke neraka,BAHKAN:

Usaha menentang/berhadapan dengan kezaliman tersebut adalah suatu perkara yang perlu dipraktikkan/disuburkan dalam kehidupan kita.

*Boleh tengok la cara ILMU(UMNO) faham Islam mcmana berbanding ulamak Muktabar*

~TGNA,Ustaz Azhar tak payah jawab,Syaikhul Azhar yang tolong jawabkan!~

teks dalam bahasa arab

______________________________________________________________________



Fadhilatul Imam Al-Akbar,Syaikhul Azhar As-Syarif Prof Dr Ahmad Tayyib menegaskan lagi :

Adalah menjadi hak rakyat untuk keluar BERDEMONSTRASI terhadap pemerintah secara aman, sekiranya pemerintah tersebutt zalim dan membawa kerosakan kepada negara.

As-Sunnah An-nabawiyah yang mulia membenarkan/mengizinkan DEMONSTRASI/TUNJUK PERASAAN secara AMAN untuk menentang dan berhadapan dengan pemimpin yang zalim apabila dia berdegil tidak mahu mendengar nasihat(dan suara) rakyatnya.



teks dalam bahasa arab



p/s: malang sekiranya orang-orang Islam sendiri menolak kalam-kalam di atas ini dan terus berkeras menyokong kerajaan yang zalim dan menindas rakyatnya...

bahkan sanggup mengelirukan rakyat mengatakan bahawa menentang kerajaan zalim itu salah dan demonstrasi aman itu haram...

Sheikhul Azhar juga telah mengiktiraf demonstrasi aman..

Tanpa Nama berkata...

Ulasan yg berkepentingan pd sebelah pihak yg mungkin mendapat imbuhan dan bukan dlm konteks ISLAM yg sebenar..anda cuma mengambil sebahagian saja tidak sepenuhnya.
wahai sahabatku.. BERKATA BENARLAH WALAUPUN IANYA PAHIT...